Saturday, May 7, 2011

Kau Nie Busuk Ah



Masalah bau badan selalu menjadi masalah dalam kehidupan seharian.
Masalah ini boleh mengurangkan nilai kepercayaan diri seseorang.

Banyak sebab terjadinya bau badan busuk nie.
Antaranya ialah makanan.
Makanan mcm bawang-bawang, kunyit, daging merah dan makanan pedas mengeluarkan bau badan yang tidak enak *ceeh bahasa baku plak.

Oleh itu, uolls yang nak kurangkan bau badan, perlulah cegah makanan2 nie atau kurangkan pengambilannnya.

Di sini, aku nak bagitaw makanan yang dapat kurangkan aroma bau badan yang busuk tu.

1. Tomato


Tomato ialah antiseptik alami yang boleh bunuh macam2 bakteria, termasuk bakteria yang membuat badan bau busuk. Bau badan boleh hilang dengan kerap minum jus tomato. Disarankan minum jus tomato sebanyak tiga kali sehari. Jus tomato tidak hanya diminum, tapi boleh juga dicampurkan dalam bathtub, sebagai penambah aroma mandian.

2. Teh hijau

Bau badan mungkin disebabkan oleh faktor persekitaran, seperti pencemaran, matahari dan habuk. Bau badan disebabkan faktor persekitaran dapat diatasi dengan bahan yang ada antioksida. Antioksida yang baik untuk mengatasi bau badan adalah teh hijau. Teh hijau juga memiliki aroma khas. Bila rajin meminumnya, badan uolls akan berbau segar dari teh hijau.


3. Daun Saderi


Daun saderi dapat melawan bau badan. Kandungan saderi dapat melawan racun yang ada di dalam tubuh penyebab bau badan. Jadi, jangan lupa memasukkan daun saderi dalam makanan uolls.



4. Jus rumput


Jenis rumput tertentu dapat dijadikan sebagai minuman. Mungkin kedengarannya pelik bin aneh, tapi jus rumput sudah banyak dijual di gerai minuman yang ada di kedai2 jamu/ubat. Sumber dari Foodscout, khasiat jus rumput dipercaya dapat mengatasi aroma bau badan yang busuk.




No comments:

Post a Comment

Jum kekomen Sini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...